Latest Entries »

Friday 11 September 2009

duet-duet dimana kau duit

hi semua. sudah lama aku tinggalkan blog ni. dah bersawang jika ini rumah. aku tak menulis lama kerana banyak perkara yang lebih penting perlu aku uruskan. sebenarnya banyak perkara yang tertinggal bagi aku tulis dalam blog ni. setiap masa aku berfikir, mengkaji dan memerhati. perlu diari tambahan lah aku fikir. boleh catat apa saja yang terlintas difikiran aku pada masa tu. kemudian taip dlm blog. tak ada perkara yg terlepas bagi aku kupas mcm ni. nanti lah aku fikir

masalah terbesar bagi seorang pelajar mcm aku ni adalah duit. selalu juga aku ada masalah kewangan. ramai orang kata.."no money no talk","ada duit semua jadi". besar sungguh peranan duit pada semua org. kdg2 aku fikir siapa cipta duet? maksud aku sistem berduet lah. bkn duet karaoke tu. maaf lah. aku lebih suka eja duet drpd duit. nmpak mcm perkataan sepanyol bila eja mcmtu. mungkin kau tak faham. kdg2 seni abstrak sukar difahami org lain.


sebelum sistem berduit dicipta wujud sistem barter. aku rasa sistem barter jauh lebih best dari sistem berduit. sistem barter adalah sistem pertukaran barang. tidak melibatkan duit tetapi nilai yang lebih kurang. jika sistem barter dikekalkan, aku rasa tak ada orang miskin dan orang kaya di muka bumi ni. semua manusia hidup sederhana dan rapat antara satu sama lain sebab masing2 bertukar2 barang untuk hidup. tak perlu susah payah cari duit. masing-masing merasa hasil sesama sendiri.

cuba bayangkan kau perlukan kereta. pergi saja kedai kereta minta sebijik kereta yang kau mahu. sebagai balasan, bila tauke kereta perlukan pertolongan satu hari nanti kau akan tolong atau bagi apa yang mungkin dia perlukan. mungkin kau rasa idea ini agak mengarut, tapi aku rasa boleh berjaya jika semua manusia berkerjasama.

apa yang penting? kerjasama

2 comments:

ZaYaNunAlifLam said...

Salam'alaik..

Setiap manusia diberi 24 jam x terlebih sedtik mahupun terkurang..

Cuma cara menggunakan dan mengurus masa yg meletakkan tempat seseorang di sesuatu paras..

Uruskan masa kau sebaik2nya, berkawan dgn org rajin, berkawan dgn org yg kita nampak usaha sedikit tp sebenarnya dy org yg bijak urus masa, berkawan dgn org yg rajin ke surau kerana dia org yg bijak dan tidak melengahkan masa..

Ok da ckup bab masa pjg sgt komen aku..

bab blog.. Aq same r cm ko, perlu ad diari.. klu x mse nk taip blank menung cik monitor.. blog aq terpakse d bekukan dulu sbb ad org report ttg ke'skema'an blog aku ke Google.. ;P~

bab duet, aq rse x kire siapa, dari kecik sampai besar, miskin sampai kaya, sihat @ x, mesT ada skill negosiasi (bertolak ansur [bukan bertolak mansur]), mengambil peluang(yg baek2 saja) dan skill berniaga secara kecil2an..

Apa lagi student, selain belajar, korg ad byk masa terluang.. so check persoalan masa dulu.. Bile ad byk masa terluang, korg ad peluang utk berniaga kecil2.. jgn bertumpu pd makanan sahaja / top-up.. Skop perniagaan itu luas dan 90% rezeki adalah dr perniagaan (oops MLM aq rse x termsuk kategori ni)..

Dr jual getah gelang, kertas & pen, minyak, batu aura, komputer, tayar, baju & perhiasan, fotostat, kereta hinggalah rumah.. (dr sekecil2 bende d manfaatkan)..

So be a wise man.. There's enough room for people to get change..

As money don't fly to you but need to tackle how it can comes to you bro.. Da~

Anonymous said...

duit...duit bkn segala2nya...tp dewasa ini segala2nya memerlukan duit....

rancang perbelanjaan...berbelanja ikut keperluan bkn kehendak...

klu ikut kehendak, tu yg buat duit tggl sedak2 mcm kuih raya dipertengahan bulan...

Teringat akan satu hadith nabi mafhumnya lebih kurg " barangsiapa yg mbaca surah al waqiaah setiap hari,maka dia tidak akan faqir selama2nya" (terjemahan mafhum hadith ikut terjemahan aku - harap maklum)

Wallahua'lam